Bon dia a tots!
En les ultimes entrades hem estat parlant de la importància a les tic a
l’aula, però, quina és la situació actual? Fins ara les hem estat utilitzant
com a recurs lúdic i puntual, i per tant, de manera inconnexa o aïllada de les
programacions o contingut de l’aula. Sabem que no és fàcil ja que aquest recurs
provoca molts canvis quant a espais, horaris agrupaments, així com la tasca del
professorat, però si d’alguna cosa ens hem adonat durant aquest curs és que ens
ofereixen la possibilitat de fer el temari d’una manera força interessant,
motivant a l’alumnat i donant importància al alumne.
No obstant això ens donen moltíssimes possibilitats, algunes de les
quals ja coneixia com ara el Word, el internet, Power Point, blocs... Però una
de les coses que no coneixia fins ara era la cacera del tresor:
Es tracta com un projecte, o jo li veig aquesta aparença, però
totalment multimèdia. Com en els
projectes de treball els alumnes elegeixen el tema i els objectius a assolir i a
partir d’aquí es fan unes preguntes que es convertiran en el contingut a
desenvolupar. Ara pensarem que si un
projecte de treball ja és difícil de dur a terme i poques escoles ho fan
correctament, com ho fem amb ordinadors, ipads o altres plataformes a l’abast
de les escoles i els nens? Dons no patiu, perquè algunes de les seves
característiques son la facilitat d’us o l’adaptabilitat tant en temes, com en
grups de treballs.
Per altra banda, també sabem que hem de tenir molt en compte al
professorat. L’altre dia, Jordi Adell va venir a fer una conferència a Eivissa
i ens va explicar que les TIC ens poden servir per anar cap enredera, seguir fent el mateix però amb un altre
plataforma, o bé per avançar. Però, aquest últim requereix un procés complex de
reflexió pedagògica per fer un bon us de les TIC. És aquí on neix ACOT (Apple
Clasroom Of Tomorrow), el qual està molt ben explicat a l’esquema següent:
Per últim, parlaré del que ha de tenir en compte el mestre, ja que
aquest, fins ara havia de ser capaç
d’integrar el contingut i la pedagogia, però avui en dia també ha de tenir en
compte l’ús de la tecnologia. Penso que aquesta pagina: http://www.tpack.org/,
(que ja hem visualitzat a classe) fa més fàcil el que vull explicar gràcies a
la següent imatge:
El TPCK és la clau, ens parla de que el bon mestre ha d’utilitzar les
eines de manera pedagògica per explicar el contingut. Però de manera
equilibrada, no com es feia antigament que per exemple en infantil es tenia més
en compta la pedagogia oblidant-se del contingut o com en secundaria que només
es tenia en compte el contingut. Ara a més a més hem de reforçar-nos (i això es
positiu) amb les eines tecnològiques.
REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES
REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES
- ADELL, J., Internet en el aula: a la caza del tesoro. (2003).
- ASOREY, E. i GIL, J., El placer de usar las TIC en el aula de Infantil. (2009). Onlinehttp://www.mecd.gob.es/revista-cee/pdf/n12-asorey-zorraquino.P
- HERNÁNDEZ, J.; PENNESI, M.; SOBRINO, D. i VÁZQUEZ, A., Experiencias educativas en las aulas del siglo XXI. Innovación con TIC. Fundación Telefónica (2011) Pàgs. 22 - 37.
- ADELL, J., Las fases de integración de las TIC: tiempo y oportunidades.
- TIC y educación http://www.ticyeducacion.com/2011/01/metodologia-tpack.html
- Esquemes d'elaboració en gran grupa a l'aula
- Imatge extreta del link <http://www.ticyeducacion.com/2011/01/metodologia-tpack.html>
No hay comentarios:
Publicar un comentario